Höghastighetsbanor blev höghastighetsstumpar

Jag vill ha höghastighetståg i Sverige och blev därför glad när jag såg rubriken på dagens DN Debatt: ”Vi bygger höghastighetståg om vi vinner valet i höst” skriver de rödgröna. Men när man läser artikeln blir man besviken, de föreslår små korta stumpar av höghastighetsbanor, och inga mellan Sveriges största städer.

Foto: Kasper Dudzik

Ett nät av höghastighetståg har diskuterats i Sverige tidigare. Banverket kom med en rapport i frågan i maj 2008 och ett par månader senare var nästan alla partier i Riksdagen positiva till idén. I rapporten diskuterade man den s.k. Götalandsbanan (d.v.s. Sthlm-Gbg) och Europabanan (Sthlm-Kph) och man kom fram till att de marknadsmässiga förutsättningarna var goda.

Sen kom det en utredning från Arlandabanans vd i september 2009. Han föreslog att man skulle bygga de två banorna och att det var samhällsekonomiskt riktigt. Riksdagspartierna var även nu positiva. Regeringen skickade beänkandet på remiss och en majoritet av remissinstanserna var positiva. Arbetet med planering av höghastighetsbanorna fortsätter just nu.

Men så kommer nu nästa avsnitt: Oppositionen vill enligt en debattartikel bygga höghastighetsbanor. Jag jublar inombords och tänker att regeringen nu kanske snabbar på sitt planerande. Men så läser jag artikeln och blir nedslagen. Oppositionen vill bara bygga en tredjedels Götalandsbana (till Linköping) och Europabanan finns inte ens nämnd.

Oppositionen planerar alltså att öka investeringarna, men tar inte med det som är det viktigaste: snabba transporter mellan Sveriges största städer. Komiken är ju uppenbar. Man skriker mycket, men erbjuder smulor. Fast det är klart, de kanske vill folkomrösta om höghastighetsbanorna istället…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *