Fria lärare är en förutsättning för lärande elever

Läser nu ikväll att de folkpartister som representerar fp i SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) hoppar av förhandlingarna med Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. Det kan nog vara bra.

Bakgrunden är en strid mellan arbetsgivarna (SKL) och facken om lärarnas arbetstid. Enligt det avtal som gick ut den sista mars hade lärare 35 timmar reglerad arbetstid och 10 timmar förtroendetid. Den reglerade tiden används till undervisning och andra uppgifter som läraren utför på skolan som t.ex. rastvakt, kontakter med föräldrar m.m. Förtroendetiden används till planering och efterarbete.
SKL vill nu minska förtroendetiden så att skolorna (d.v.s. rektorerna) ska kunna reglera hela arbetstiden. Detta är olyckligt. En bra lärare behöver frihet och flexibilitet att organisera sitt arbete på det sätt som hon bedömer är bäst för hennes undervisning.
SKL:s krav är ytterligare ett tecken på en degradering av lärarna till standardiserad robotar. Visst, det är kanske lite tillspetsat, men SKL:s synsätt bygger på en idé om att läraren varken kan eller behöver styra sin egen undervisning. Även om skolan måste vara reglerad så får man aldrig glömma att lärarnas jobba är att underlätta för enskilda elevers lärande. Detta jobb sköts inte enbart i lärarrummet utan kräver noggranna förberedelser och frihet att planera efter de individuella förutsättningarna. En lärares jobb kan och får inte helt styras av rektorer eller kommuner.
Nu får vi bara hoppas att fp:s avhopp inte innebär att SKL:s förhandlingsdelegation inte längre innehåller krafter som kan motverka den eskalering av konflikten mellan arbetsgivarna och lärarna som redan har ägt rum.

Uppdaterat: DN, SvD

One thought on “Fria lärare är en förutsättning för lärande elever”

  1. Bra skrivet. Felet är att lärarna är “FÖR SNÄLLA” Dom skulle strejkat för länge sedan. Vidriga arbetsförhållanden. På ett ställ där jag jobbade var vi 7 lärare i ett rum som var avsett för 2. Tur att man slutat!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *